Verksamhetsberättelse 2013

Vid årsmötet godkändes Verksamhetsberättelsen för 2013.

Nedan följer ett utdrag:

I SUS årsrapport kan vi läsa att 10 miljoner människor i Bangladesh är i omedelbart behov av hjälp för sina funktionshinder. SUS har sedan 1998 arbetat för att minska antalet funktionshindrade genom förebyggande arbete men också för att ge dessa personer sina rättigheter i samhället vilket regeringen åsidosatt. Problem under graviditet och förlossning, undernäring och tidiga giftermål är de vanligaste bakomliggande orsakerna till funktionshinder.

Hur arbetar då SUS för att hjälpa människor som inte är medvetna om dessa problem?

Jo, de arrangerar sammankomster på olika nivåer: med myndigheter, med folk i byarna och med blivande mammor. Ger kunskap till volontärer, träning för mödrar med CP-skadade barn, remisser för mer avancerade insatser och information till olika utbildningsverksamheter. Ger fysioterapi i hemmen, rådgivning på SUS sjukhus, operationer och ständig träning av personal. I samverkan med andra organisationer kämpar de för att lyfta de funktionshindrades situation i samhället.

CP-skadade barn är mycket vanligt förekommande men genom rehabilitering och ständig träning lyckas flera av barnen att steg för steg klara av att sitta själva, tala, hålla i saker, tugga, uppfatta tilltal och gå på egen hand. Många berättelser om detta finns på vår hemsida www.bangladesh.nu.  Klumpfot och kluven gom är också två vanligt förekommande problem som ofta rättas till med operation. Möjlighet till olika hjälpmedel, skolgång och senare i livet till ett arbete är ofta ett resultat av SUS insats.